تاریخ : شنبه 03 آذر 1397
نویسنده : هومن

 

 

پهپاد

دستورالعمل عملیاتی وسایل پرنده بدون سرنشین کنترل از راه دور کشوری ابلاغ شد.

 با توجه به گسترش کاربری پهپادها و چالش‌های ناشی از خلأ غیرنظامی، کارگروه پهپاد غیرنظامی دستورالعملی تهیه کرده و به تصویب سازمان هواپیمایی کشوری رسانده است.

هدف از تدوین این سند، ایجاد یکپارچگی برای پذیرش پهپاد و عملیات پرواز ایمن این نوع از وسایل پرنده و توسعه زیرساخت‌ها برای طراحی و ساخت این نوع وسایل پرنده در کشور است.

این شیوه‌نامه با هدف تحقق اهدافی چون «نظارت بر فعالیت پروازی پهپادها با کاربرد غیرنظامی»، «توسعه زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از مزایای بکارگیری پهپادهای غیرنظامی»، «ارتقای ایمنی کلیه پروازها در فضای کشور»، ساماندهی عملیات پرواز پهپادهای غیرنظامی به منظور پیشگیری از بروز سوانح احتمالی و ایجاد مخاطرات امنیتی» و «ایجاد بانک اطلاعاتی پهپادهای غیرنظامی در کشور» اجرایی می‌شود.


دامنه کاربرد این شیوه‌نامه در خصوص فعالیت پهپادها برای پهپادهای عمومی، آموزشی، تفریحی و سرگرمی و خدماتی اجرایی می‌شود.

این پهپادها در حوزه‌های مختلفی چون «پایش عبور و مرور زمینی و دریایی»، «مقابله با آتش‌سوزی»، «تجسس، نجات و امدادرسانی»، «پایش شرایط جوی و آب و هوا»، «پایش اقدامات مرتبط با بلایای طبیعی زلزله، سیل، آتش‌سوزی، طوفان و غیره»، «حفاظت از محیط زیست»، «خدمات کشاورزی»، «زمین شناسی و اکتشاف معدن»، « فیلمبرداری، عکسبرداری و نقشه برداری»، «پایش خطوط آب و برق و گاز»، فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی»، «حمل بار و پست» و «دیگر خدمات تفریحی، گردشگری، ورزشی مورد تایید سازمان تحقیقاتی» کاربرد دارد.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، مسئولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 03 آذر 1397
نویسنده : هومن

 

 

قیر اصلاح‌شده

پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی برای اولین بار توانستند با استفاده از روش شوک خلاء به بهینه‌سازی خواص رئولوژیکی و مکانیکی قیر اصلاح شده دست یابند که جزو مناسب‌ترین انواع قیر برای آسفالت مناطق سردسیر و گرمسیر است.

به گزارش ایسنا، قیر نقش به سزایی در صنعت آسفالت دارد.اما استفاده از قیر در تولید آسفالت علاوه بر مزایای آن‌ که شامل نرمی و روانی جاده برای حرکت و استهلاک کمتر خودرو می‌شود، با معایبی نیز همراه است. از جمله نشست، ترک، موج برداشتن، روان شدن قیر، جدا شدن سنگدانه، آسفالت کندگی، چاله شدن، آبگرفتگی، خشن شدن سطوح جاده‌ها و غیره که علاوه بر آسیب به خودرو باعث خسارات اقتصادی بیشتری نیز می‌شود. 

همچنین قیر در حالت عادی، مقاومت و استحکام کمی جهت تحمل وزن وارده به آنرا دارد و در صورت اختلاف دمایی زیاد(گرم و سرد شدن در روز و شب) از مقاومت دمایی پایینی برخوردار است. همچنین به دلیل ایجاد ترک‌های فراوان در اثر تحمل فشارهای بسیار بالا، امکان تصادف خودروها بیشتر خواهد شد. 

در مناطق گرمسیر در اثر دمای بالای روز، قیر آسفالت ذوب‌ شده و در شب پس از سرد شدن تغییر شکل می‌دهد. علاوه بر آن در مناطق سردسیر نیز ترک و شکنندگی بر اثر سفت شدن قیر از عوامل شایع و علل خرابی زودرس آسفالت هست که باعث کاهش روانی جاده و استهلاک بالا خواهد شد. 

از این ‌رو پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی در پژوهشی که از سال ۱۳۹۲ شروع ‌شده است با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه صنعتی همدان، برای اولین بار با استفاده از روشی نوین توانستند به تولید نانو کامپوزیتی از قیر مخصوص آسفالت مناطق سردسیر و گرمسیر دست بیابند. 

در بخشی از این پژوهش گسترده، این پژوهشگران توانستند به نانو کامپوزیتی به همراه پلی‌تیوفن و نانو ذرات Fe۳O۴ دست یابند که نتیجه‌ این آزمایش‌ها به رفع معایب بالا منجر شد. 

در این آزمایش‌ها، ابتدا پلی‌تیوفن و نانو ذرات Fe۳O۴ با استفاده از روش شوک خلاء که برای اولین بار توسط همین تیم پژوهشی در سال ۲۰۱۶ در مجله  Composites Part Aارائه شد، تهیه شدند. در این روش، با استفاده از تغییر سریع فشار بالا و پایین(در این مورد، ۲۰ و ۶۰ میلی‌متر جیوه) نقاط حباب و احتمال ایجاد ترک به حداقل می‌رسد. 

در این تحقیقات، پلی‌تیوفن و نانو ذرات Fe۳O۴ به ‌عنوان پرکننده‌ اصلی کامپوزیت جهت افزایش استحکام قیر استفاده ‌شده است. یکی دیگر از اهداف ایجاد این نانو کامپوزیت، بهبود مقاومت در قیر در برابر تخریب براثر اشعه UV نیز هست. نتایج آزمایش‌های FTIR حاکی از سنتز کامل ذرات پلی‌تیوفن و همچنین آنالیز PSA و SEM نشانگر وجود نانو ذرات در اندازه‌ ۱۰ نانومتر است که این کاهش به‌ خصوص اندازه در نانو ذرات به واکنش بهتر آنها با قیر مذاب خواهد انجامید. 

همچنین با استفاده از بررسی‌های تصویری انجام‌ شده، می‌توان نتیجه گرفت که تغییر چشمگیری در شکل نمونه‌ ذرات نانو کامپوزیت قیر تولید شده همراه با پلی‌تیوفن و نانو ذرات Fe۳O۴ به وجود آمده است. 

در ادامه با استفاده از تست‌های رئولوژیک و DSR، افزایش بسیار بالای مقاومت قیرهای کامپوزیت شده با پلی‌تیوفن و نانو ذرات Fe۳O۴ در برابر تغییر شکل مشاهده شد. نانو کامپوزیت حاصله، دارای مقاومت بسیار بالاتری نسبت به مدل خام قیر بوده و از خواص رئولوژیک بهتری برخوردار است. 

همچنین واکنش مناسب آن با قیر مذاب به همبستگی آسفالت جهت عدم ایجاد ترک و استحکام بالاتر در برابر فشار کمک شایانی خواهد کرد. علاوه برآن، با افزایش مقاومت دمایی قیر در برابر ذوب شدن بر اثر گرما، احتمال تغییر شکل آسفالت در جاده به حداقل می‌رسد. بخشی از نتایج این پژوهش اخیراً در مجله Q۱ آمریکایی که مجله‌ای تکنیکال است، چاپ ‌شده است.

تحقیقات در این زمینه گسترده بوده و به‌زودی مقالات دیگری نیز منتشر خواهد شد. در ضمن بخش‌هایی از این کار در مراحل ثبت اختراع قرار دارند. همچنین کتاب "قیر و آسفالت" اثر جدید دیگری از این تیم پژوهشی کشوری  بوده که در حال گذراندن مراحل چاپ هست و به‌زودی وارد بازار خواهد شد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : پنجشنبه 24 آبان 1397
نویسنده : هومن

 

 

پژوهش-گرنت-آزمایشگاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح های پژوهشی باید کاربردی و در راستای خدمت به مردم انجام شده و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تمام پایان‌نامه‌های دانشجویان، تحقیقات کاربردی و سلامت محور باشد و نتیجه پژوهش‌ها ضمن تولید یک محصول، در راستای خدمت و کمک به سلامت باشد.

، محمدرضا دارابی در نشست هم اندیشی معاون پژوهشی، اعضای هیات علمی و روسای دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه‌ها به سمت نسل سوم در حال حرکت هستند، بیان کرد: برای دستیابی به اهداف باید از ظرفیت‌های خارج از دانشگاه‌های داخلی و خارجی استفاده کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از شاخص‌های مهم توسعه دانشگاه‌ها، اعضای هیات علمی هستند که با تولید پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: کسب رتبه سوم کشوری در حوزه پژوهش، ارتقاء جایگاه دانشگاه در نظام رتبه‌بندی تایمز و کسب رتبه‌های بین‌المللی از مهمترین دستاوردهای دانشگاه است که به همت اعضای هیات علمی میسر شده و حفظ این جایگاه نیز ارزشمند است.

دارابی با اشاره به وضعیت مناسب در حوزه آموزشی و شاخصه‌های استاد به دانشجو، هرم اعضای هیات علمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۷ درصد اعضای هیات علمی در رتبه استاد تمام، ۳۶ درصد در رتبه دانشیار و مابقی استادیار و مربی هستند که در این حوزه دانشگاه در شرایط مناسبی قرار دارد.

وی، کسب مجوز ایجاد دو پژوهشکده جدید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را از دیگر موفقیت‌های دانشگاه عنوان کرد که با تلاش اعضای هیات علمی محقق شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از اهداف حوزه معاونت آموزشی و دانشکده پزشکی را تفکیک مقاطع پزشکی عمومی از دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی در درمانگاه‌های آموزشی عنوان کرد که باید دنبال شود.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در این نشست اعضای هیات علمی نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود با موضوعاتی همچون استفاده از  زیر ساخت‌های پژوهشی برای تمام پژوهشگران همچون آزمایشگاه‌های جامع، کوهورت، رجیستری، شفاف سازی و تخصیص منابع، تعدیل در طرح‌های پژوهشی، همکاری بین بخشی، اختصاص بخشی از منابع  معاونت غذا و دارو به پژوهش و تسهیل در فرآیندهای حوزه حقوقی پرداختند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : سه شنبه 24 مهر 1397
نویسنده : هومن

 

 

لیزر

ارتش آمریکا قصد دارد در آینده برای مقابله با پهپادهای دشمن، از سلاح‌های لیزری استفاده کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیفنس‌وان، "جنگ‌افزارهای انرژی هدایت شده"(DEW)، قابلیت استفاده نظامی دارند. این جنگ‌افزارها، به سیستمی گفته می‌شود که بدون به کارگیری پرتابه، انرژی را به سمت هدف می‌تاباند تا اثر مورد نظر را اعمال کند.

ارتش آمریکا در نظر دارد برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای دشمن، مبلغ بیشتری را به ابداع لیزر، ریزموج‌ها و دیگر جنگ‌افزارهای انرژی هدایت شده اختصاص دهد.

"مایکل گریفین"(Michael Griffin)، از مقامات وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا گفت: بخش بزرگی از بودجه‌های پروژه‌های دفاعی آینده، به جنگ‌افزارهای لیزری اختصاص خواهند داشت.

گریفین، پیشتر ایده تابش پرتوهای خنثی از ماهواره‌ها را برای مقابله با ماموریت‌های دشمن ارائه داده بود و اخیرا نیز در مورد جزئیات پیشرفت فناوری لیزر صحبت کرد.

وی افزود: سلاح‌های لیزری می‌توانند به ماموریت‌ها سرعت و قدرت بیشتری بدهند. ما می‌توانیم پرتوهای لیزر را در واحدهای یک یا دوتایی گسترش دهیم تا پهپادهای دشمن را منهدم کنیم. به نظر من، ما تنها چند سال دیگر تا داشتن سلاح‌های لیرزری در ارتش فاصله داریم.

انتهای پیام


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

تعداد صفحات : 7


آخرین مطالب

/